Կլիմա
Ջոն Կոնստաբլ
Ջիովանի Ֆաթթորի
Գնահատիր շաբաթդ 0-10 սանդղակով։
Ի՞նչ ես կարծում, ի՞նչ դեր ունի կլիման պերմակուլտուրայում։
Ջերմոցային գազերը, օրինակ՝ ածխաթթու գազը և մեթանը, ջերմությունը կուտակում են, որովհետև նրանք թույլ են տալիս, որ արևի ճառագայթները ներթափանցեն մթնոլորտ, բայց չեն թողում որ առաջացող ջերմությունը լքի մթնոլորտը։ Այս գազերի քանակը մթնոլորտում պայմանավորում է երկրագնդի միջին ջերմաստիճանը։ Ի տարբերություն նախկին 13°C-ի՝ այժմ մոլորակի վրա միջին ջերմաստիճանը 14°C է․ պատճառը հանածո վառելիքների ակտիվ օգտագործումն է։ Երկրագնդի միջին ջերմաստիճանի բարձրացումը ջերմոցային գազերի պատճառով կոչվում է գլոբալ տաքացում։
150 տարի առաջ մարդիկ շատ ջերմոցային գազեր չէին ստեղծում։ Երբ երկրի վրա մարդկանց թիվն աճեց, սկսեցինք հատել անտառներ, որպեսզի կառուցեինք քաղաքներ և ֆերմաներ։ Աշխարհը փոխվեց նաև գիտական և տեխնոլոգիական առաջընթացի արդյունքում։ Այս գյուտերը և տեխնոլոգիաները մեծ քանակությամբ էներգիա են սպառում, իսկ ներկայիս էներգիայի մեծ մասը ստացվում է հանածո վառելիքներից՝ ածխից, բնական գազից և նավթից։
Հանածո վառելիքները ստացվում են հողից և ջրային բույսերից ու կենդանիներից, որոնք ապրել են միլիոնավոր տարիներ առաջ։ Այն վառելիքը, որը մենք օգտագործում ենք մեքենաներում, կենդանի օրգանիզմների մաս է կազմել։ Բայց ինչպե՞ս է ածխածինը կուտակվել հանածոներում։ 500 միլիոն տարի առաջ ամբողջ ածխածինը, որը ապագայում պիտի վերածվեր բույսերի ու կենդանիների, գտնվում էր օդում (ածխաթթու գազի տեսքով), ինչի պատճառով երկրագնդի վրա միջին ջերմաստիճանը 30-40°C էր։ Երբ բույսերը էվոլուցիա ապրեցին, նրանք սկսեցին իրենց տերևներն ու ցողունը պատրաստելու համար մթնոլորտից ածխաթթու գազ վերցնել։ Ածխածինը հայտնվեց նաև կենդանիների օրգանիզմում՝ բույսեր ուտելու միջոցով։ Ժամանակի ընթացքում այս բույսերն ու կենդանիները մահացան, իսկ նրանց ներսում գտնվող ածխածինը անցավ հողի տակ, որտեղ ջերմաստիճանի և ճնշման պայմաններում վերածվեց հանածոյի։ Հանածո վառելիքներ այրելով՝ մենք հողում պարփակված ածխածինը նորից ետ ենք վերադարձնում մթնոլորտ։

1
2
Կլիմայի փոփոխություններին դիմակայելու համար կարևոր է պերմակուլտուրային նախագծում ներառել բազմատեսակ բույսեր
Պերմակուլտուրայի ամբողջական համակարգեր նախագծելիս կարևոր է ուշադրություն դարձնել այն կլիմային, որում դու ապրում ես։ Երբ գիտես, թե մոլորակի որ մասում ես, կարող ես ստեղծել նախագիծ, որը համապատասխան կլինի քո բնակավայրի պայմաններին։ Կլիման եղանակի երկարաժամկետ օրինաչափությունն է որոշակի տեղամասում և ստացվում է մի քանի շարունակական տարիների եղանակային պայմանների միջինացման արդյունքում։ Կլիման հիմնականում դասակարգվում է հիմնվելով ջերմաստիճանի և տեղումների վրա։ Կյոպպենի կլիմաների դասակարգումն ամենատարածված մոդելն է, որը կլիման բաժանում է 5 հիմնական կլիմայական խմբերի՝ A (արևադարձային), B (չոր), C (չափավոր), D (մայրցամաքային), E (բևեռային)։





Հայաստանում կլիման տատանվում է Արարատյան դաշտավայրի ստորին հատվածներում տիրող սառը անապատային կլիմայից մինչև բևեռային կլիման` լեռնագագաթներին։ Նայելով ներքոբերյալ քարտեզին՝ կարող ես պարզել, թե ինչ կլիմայական գոտում է քո բնակավայրը։

1
2
Կյոպպենի կլիմայական գոտիների դասակարգումը
Կյոպպենի կլիմայական գոտիների դասակարգումը Հայաստանի տարածքում
Կլիմայի կարևոր ասպեկտ է միջին նվազագույն ջերմաստիճանը, ինչը որոշում է, թե ինչ բույսեր կարող են տնկվել համապատասխան գոտում։ Այն որոշում է տարածքում ցրտադիմացկունության անհրաժեշտ մակարդակը։ Գոյություն ունեն 13 գոտիներ՝ բաժանված ըստ նվազագույն ջերմաստիճանի։ Առաջին գոտում ջերմաստիճանը կարող է հասնել մինչև -50°C։ Այս գոտում են Սիբիրը և Ալյասկան։ 13-րդ գոտին ամենատաքն է․ տարեկան նվազագույն ջերմաստիճանը այստեղ 16°C է։ Այս գոտում է գտնվում Պուերտո Ռիկոն։ Հայաստանի տարածքի մեծ մասը ընկած է 4-6-րդ գոտիներում։ Երբ ցանկանում ես հասկանալ, թե ինչ բույսեր կարող են աճել քո գոտում, Գուգլում որոնիր հետևյալը՝ «"բույսի անուն անգլերենով" hardiness zone»։ Օրինակ՝ ծիրանենիները աճում են ցրտադիմացկունության 4-9 գոտիներում, այսինքն՝ այն կարող է աճել Հայաստանի ողջ տարածքում։ Նռնենին աճում է 7-10 գոտիներում, այսինքն՝ այն հնարավոր է աճեցնել ՀՀ տարածքի սահամանափակ շրջաններում, ինչպիսին են Մեղրին ու Նոյեմբերյանը։











1
2
3
Միկրոկլիման փոքր տարածքին հատուկ կլիման է, օրինակ՝ ծառի տակ, տանիքին, մեծ քարի դեպի հարավ ուղվախ կողմի կողքին և այլն։ Այս փոքր տարածքների կլիման կարող է զգալիորեն տարբերվել այն ընդգրկող ավելի մեծ շրջանների կլիմայից։ Օրինակ՝ եթե դու ապրում ես Երևանում՝ ցրտադիմացկունության գոտի 6-ում, և ցանկանում ես նուռ աճեցնել դեպի հարավ նայող պատի մոտ, այն հավանաբար կգոյատևի նույնիսկ այն դեպքում երբ նրանք աճում են 7-10 գոտիներում։ Պատճառն այն է, որ ձմռանը օրվա ընթացքում պատը արևից ջերմություն կկուտակի և գիշերները դանդաղ կանջատի այդ ջերմությունը։ Արդյունքում պատի կողքը և ծառի շուրջ այդ փոքր տարածքի միկրոկլիմայի նվազագույն ջերմաստիճանը կդարձնի 7-րդ ցրտադիմացկունության գոտուն համարժեք։








Միկրոկլիմայի վրա ազդող հիմնական գործոններն են․

  • արևի հասանելիությունը
  • քամին
  • հողի տեսակը
  • օդի և հողի խոնավությունը
  • շրջապատող բույսերի և շինությունների ազդեցությունը՝ թունավոր նյութերի արտանետումներ, ջերմության ճառագայթում և այլն։
Մարիշա Աուերբախը պերմակուլտուրիստ է, որը ապրում է ԱՄՆ-ի Օրեգան նահանգի Պորտլենդ քաղաքում։ Մարիշայի տունը գտնվում է քաղաքի կենտրոնից փոքր-ինչ հեռու, ծառաշատ թաղամասում։ Այգին նախագծելու ժամանակ Մարիշան ստեղծել է միկրոկլիմաների քարտեզ, որը առանցքային դեր է խաղացել նրա պերմակուլտուրային դիզայնի համար։ Օրինակ՝ տաք հարավում նա տնկում է ջերմասեր բույսեր։ Ստեղծել է նաև սեփական միկրոկլիմաները։ Օգտագործելով փաթաթվող խաղողի բույսեր՝ Մարիշան ստվերել է տան տանիքը և վերածել այն հով միկրոկլիմայի և հանգստի գոտու։ Նա նաև աճեցնում է բարձրահասակ ծառեր, որոնք ստեղծում են ավելի փոքր բույսերի համար նախընտրելի միկրոկլիմաներ և պաշտպանում դրանք ոժեղ քամիներից ու չոր, տաք եղանակից։












4
Մարիշայի Այգին
Ինչպես տեսանյութից հասկացար, Մարիշան մեծ ուշադրություն է դարձնում իր տարածքի սեկտորներին։ Կարևոր է ստեղծել սեկտորների քարտեզ։ Պերմակուլտուրային տարածքում սեկտորները էներգիայի հոսանքներ են, որոնք մենք կարող ենք հավաքել կամ պատնեշել։ Սեկտորների օրինակներ են արևի, քամու, ջրի, վայրի բնության, տեսարանի և աղմուկի ուղղություններն ու ազդեցությունները նախագծվող տարածքի վրա։
Հնդկաստանի Դեքքան սարահարթում գտնվող Արանյա ֆերման անապատային կլիմայական գոտու հողերում նախագծված պերմակուլտուրայի հիանալի օրինակ է։ Ֆերման կառուցվել է
1990-ականներին Նարսաննա և Պադմե Կոպուլաների կողմից։ Նրանք սկսեցին նախագիծը սեկտորների քարտեզից, որի վրա պատկերված էին ջրի, քամու և կրակի ուղղությունները․ այս երեքը անապատային կլիմայի առանցքային սեկտորներն են։






Քո սեկտորների քարտեզում ներառիր․
  1. Ամռան և ձմռան կեսին արևի սեկտորը՝ արևի ծագելու և մայր մտնելու վայրերը տարբեր եղանակներին
  2. Գերակշռող քամու ուղղությունը՝ քամու՝ պերմակուլտուրային տարածք մուտքը
  3. Ջրհեղեղների կամ սառնամանիքների հակված տարածքները
  4. Հրդեհների վտանգ ունեցող տարածքները
  5. Տարածքից լավ և վատ տեսարանների ուղղությունները
  6. Այլ գործոններն ու դրանց մուտքի ուղղությունները, օրինակ՝ աղտոտում, անցորդներ, աղմուկ, վառ լույսեր, հոտեր և այլն
  7. Հարևանները և հնարավոր խնդիրները, որոնք ծագում են իրենց տարածքի
  8. Անձրևաջրի հավաքման հնարավորությունները՝ տանիքների մակերեսներ




1
2
3
Անհարժեշտ ինֆորմացիան հավաքելը գուցե ամբողջական տարի պահանջի։ Օգտակար է նաև ինֆորմացիա հավաքելը տեղացիներից կամ տարածքի հաճախակի այցելուներից։ Այս ինֆորմացիան կօգնի քեզ որոշել առկա միկրոկլիմաները և կառավարել առկա էներգիայի հոսանքները։










Արանյա Ֆերման
Սեկտորների քարտեզի օրինակ
Այցելելով դպրոցիդ տեղանքը տարբեր եղանակների ժամանակ՝ նաև փորձիր հասկանալ․

  • Ուժեղ անձրևներ - Որտե՞ղ է ջուրը հավաքված, ինչպե՞ս է թեքությամբ ներքև հոսում, անձրևաջրի հավաքման ավազանը սարքի՞ն է, ջուրը որտե՞ղ է կուտակվում (սա կարող է հողի խտացման նշան լինել), հողի վրայով հոսող ջուրը շագանակագույն գունավորվում ունի՞ (էռոզիայի նշան)։
  • Ուժեղ քամիներ - Որո՞նք են շատ քամիներ ունեցող տարածքները, որո՞նք են ամենալավ պաշտպանված հատվածները։ Եթե տարածքի շուրջ դրոշակներ տեղադրես, կկարողանաս հասկանալ քամու փչելու օրինաչափությունները։



1
  • Ցրտահարություն – Ո՞ր տարածքներն են ցրտահարված, սառը օդը կարողանու՞մ է թեքությամբ ներքև տարածվել, հնարավո՞ր է սա ուղղել, կա՞ն չցրտահարված տարածքներ ծառերի, բուսական պատնեշների, շինությունների մոտ։
  • Ձյուն – Ձնհալը թաքնված նշանների բացահայտման համար շատ օգտակար է։ Տաքացվող շինությունների տանիքները ավելի վատ են մեկուսացված (ավելի շատ ջերմության կորուստ), եթե ձյունը արագ է հալվում։ Այլ միկրոկլիմաները, օրինակ՝ շինությունների շրջակայքը նույնպես արագացնում է ձնհալը։ Դրան հակառակ՝ ավելի սառը շրջակայքերը ավելի երկար կպահպանեն ձյունը։
  • Երաշտ – Երբ անձրևները դադարում են, ո՞ր տարածքներն են ամենաշատը վնաս կրում, հողի խտացումը խանգարու՞մ է ջրի՝ հողի մեջ ներթափանցմանը, որքա՞ն ժամանակում է հողը ամբողջությամբ չորանում և ջրի պաշարները (անձրևաջրի բաքերում, հողի մեջ) սպառվում։











    2
    Արդեն հասցրե՞լ ես ընտանիքիդ, ընկերներիդ հետ քննարկել այս թեմայի բացահայտումներդ։
    Ի՞նչ հասկացար, ի՞նչ դեր է խաղում կլիման պերմակուլտուրայի նախագծերում։
    Քննարկում 7-ի ժամանակ՝
    • Դուրս կբերենք մեր տարածքներին համապատասխան կլիմայի և ցրտադիմացկունության գոտիները ըստ Կյոպպենի մոդելի
    • Կբարելավենք գիդիաների բույսերի ցանկը՝ հաշվի առնելով տարածքի կլիման և միկրոկլիմանմոդելատրաստենք բույսերի տնկման ժամանակացույց՝ տարին 12 ամիս սնունդը ապահովով համակարգի համար
    • Կաշխատենք սեկտորիների քարտեզի վրա՝ ավելացնելով անհրաժեշտ կոմպոնենտները
    • Կսովորենք տեքստային ֆորմատով կամավորների ներգրավվելու տարբերակներ
    • Կսովորենք տարբերակել վստահելի ինֆորմացիայի պատկերումը սխալ պատկերումից

    Հմտությունները, որոնք զարգացնելու ենք՝

    պլանավորում, հետազոտություն, ստեղծարար մտածողություն, աշխատանքի փուլային պլանավորում, քննադատահակ մտածողություն, քարտեզագրում